Lukupiirin kirjoja

Kyung-sook Shin (s. 1963) Etelä-Korea

Pidä huolta äidistä on riipaisevan kaunis teos rakkaudesta ja sukupolvien välisistä eroista. So-Nyo, 69-vuotias neljän lapsen äiti, katoaa eräänä iltapäivänä ihmisjoukkoon Soulin metroasemalla. Perhe ryhtyy jäljittämään johtolankoja, jotka veisivät äidin luokse. Samalla he pohtivat suhdettaan naiseen, jota he ovat pitäneet äitinä tai vaimona. He alentuvat syytöksiin ja toisaalta tukevat toisiaan katumuksen, surun ja pelon keskellä.

Anthony Doerr (s. 1973) USA

Kaikki se valo, jota emme näe on kirjailijan läpimurtoteos. Saksalainen Werner asuu orpokodissa ja kuuntelee öisin ranskankielisiä radiolähetyksiä. Sokea Marie-Laure elää isänsä, Pariisin luonnontieteellisen museon lukkosepän, kanssa. Sota syttyy. Werner sijoitetaan radiolähetyksiä vakoilevaan SS-yksikköön, ja Marie-Laure pakenee Bretagneen, Saint-Malon kaupunkiin. Mukanaan hänellä on salaperäinen, mahdollisesti kirottu, jalokivi. Vuosi vuodelta Wernerin ja Marie-Lauren polut lähenevät toisiaan.

Hannu Väisänen (s. 1951)

Toiset kengät on kuvaus Anteron nuoruusvuosista – kaivattua jatkoa kiitetylle omaelämäkerralliselle esikoisromaanille Vanikan palat. Anteron perhe muuttaa Oulun kasarmilta tavalliselle omakotialueelle. Isä laatii perheelle kymmenen käskyä ja veljekset totuttelevat elämään maailmassa, jossa kaikki eivät kuulu sotilasperheisiin. Talvi-iltoina pojat makaavat rinnakkain lumihangessa tuijottamassa ikkunan läpi naapurin televisiota.

Miika Nousiainen (s. 1973)

Juurihoito on romaani Pekka Kirnuvaarasta, jolla on epätavallinen sukunimi. Niin epätavallinen, että kaikki sen kantajat ovat jotain sukua toisilleen. Pekalla on myös hammasvaivoja. Hammaslääkäri Esko Kirnuvaara on hänen veljensä – isoveli, jota jo keski-ikään itsekin ehtinyt Pekka ei tiennyt olevan edes olemassa. Esko on jäyhä ja yksinäinen mies, joka elää ammatilleen; aivan eri puuta kuin Pekka, mutta niin vain epätodennäköisestä kohtaamisesta syntyy vähitellen aito ystävyys ja veljesrakkaus. Kun vauhtiin on päästy, Esko ja Pekka alkavat ottaa selvää myös isänsä myöhemmistä vaiheista, jotka osoittautuvat melkoiseksi seikkailuksi ympäri maailman.

Marja Toivio (s. 1955)

Lastani et tapaa on yhteiskunnallinen ja realistinen romaani. Asianajaja Katariina Elosalo hoitaa empaattisesti ihmisten asioita. Hänen leipäpuutaan ovat hankalat avioerot, huostaanotot, lähestymiskiellot ja pahoinpitelyt. Omasta elämästään hänen on vaikea saada otetta. Seurustelu varatun miehen kanssa tökkii ja häirikkö kiusaa sähköposteilla. Taustalla jäytävät vanhempien mysteeriksi jäänyt avioero ja isän kuolema. Apua löytyy yllättävältä suunnalta. Teini-ikäinen goottityttö Veera ei ole kummoisia eväitä matkalleen saanut, mutta kun tiet Katariinan kanssa kohtaavat, tunnelin päässä alkaa näkyä valoa.

Kari Hotakainen (s. 1957)

Henkireikä on romaani väkivallasta, rikoksesta ja lähimmäisyydestä. Rikosylikomisario liittyy sekakuoroon ja toivoo, että uusi harrastus vie ajatukset pois työasioista. Toisin käy. Sillä samassa kuorossa laulavat myös suntio ja parturikampaaja, joita riivaavat taloudellinen ahdinko ja rakkauden hiipuminen, ja joita siksi yhdistää synkkien salaisuuksien vyyhti. Henkireikä on romaani rakkauden ja vihan töistä.  Se on hauska ja kipeän traaginen romaani rikoksen anatomiasta, siitä mitä emme kenties tee, mutta jota suunnittelemme.

Minna Rytisalo (s. 1974)

Lempi on kertomus nuoresta, vilpittömästä rakkaudesta, mutta myös kateudesta, vihasta ja katumuksesta. Lempi, nuori kauppiaan tytär muuttaa rakkauden perässä syrjäkylään maatilalle. Käydään Lapin sotaa, johon mies Viljami pian lähtee. Lempi jää aputyttö Ellin kanssa hoitamaan tilaa. Lempi ottaa ottopojan ja pian huomaa myös odottavansa Viljamin lasta. Sodan ylettyessä pikkukylään ja kyläläisten lähtiessä pakosalle Lempi katoaa.

Paul Auster (s. 1947) USA

Sattumuksia Brooklynissa on Nathanista kertova selviytymistarina. Vetäytyessään odottamaan kuolemaa, Nathan kirjoittaa muistiin ihmisille sattuneita ihmeellisiä tapahtumia, joista hän aikoo koota Ihmiselämän mielettömyyden kirjan. Mutta pian Nathan kohtaa itsekin ihmeellisiä sattumuksia. Kaikki alkaa, kun hän törmää sisarenpoikaansa Tomiin, jonka elämä on suistunut raiteiltaan. Tomin kautta Nathan tutustuu verrattomaan Harry Brightmaniin. Seuraavaksi joukkoon tupsahtaa pieni sukulaistyttö, joka ei suostu puhumaan. Nathanin ympärille kertyy vähitellen monilukuinen rakastava perhe, ja erakoitumisen sijaan hän onkin elämässä kiinni tiukemmin kuin koskaan ennen.

Heidi Köngäs (s. 1954)

Hertta Kuusinen on 35-vuotias vapautuessaan vankilasta keväällä 1939, nälkäinen ja täynnä tahtoa. Poika Juri on jäänyt Moskovaan, samoin nuoruus. Hertta tutustuu komeaan Yrjö Leinoon, ja rakastuu päätä pahkaa. Salamarakkaudesta alkanut suhde muuttuu palavan poliittiseksi liitoksi. Talvisodan Hertta ja Leino piileskelevät maan alla ja joutuvat jatkosodan aikana turvasäilöön. Rauhan tultua koittaa kommunistiparin loiston aika. Leinosta tulee ministeri ja Hertasta maan tunnetuin naispoliitikko. Hertta on valmis antamaan aatteelle koko elämänsä, mutta mihin Leino on valmis? Kenen puolella hän on?

Jean-Paul Didierlaurent (s. 1962) Ranska

Lukija aamujunassa kertoo Guylain nimisestä miehestä, joka tuhoaa työkseen myymättä jääneitä kirjoja. Hän pelastaa työpäivän päätteeksi ne muutamat irtonaiset kirjansivut, jotka ovat jääneet koneen pohjalle. Aamuisin Guylain lukee sivuja ääneen junassa, jossa hänellä on oma ihailijakuntansa. Guylain löytää junanpenkiltä, muistitikun. Se sisältää otteita ostoskeskuksen vessassa työskentelevän Julien päiväkirjasta. Guylain vaihtaa yksittäiset kirjansivut päiväkirjamerkintöihin, joiden ilosanomaa hän jakaa junassa kaikille, jotka jaksavat kuunnella. Pikkuhiljaa Guylain ihastuu päiväkirjan erikoislaatuiseen tyttöön, jota ei ole koskaan nähnyt, ja hänen päähänsä iskostuu hullu ajatus tytön löytämisestä.

Gillian Flynn (s. 1971) USA

Kiltti tyttö kertoo tarinan Amy ja Nick Dunnen avioliitosta. Juuri ennen avioparin viidettä hääpäivää Amy katoaa, ja hänen miestään Nickiä aletaan epäillä murhasta. Flynnin kirjassa avioliiton molemmat osapuolet saavat äänen, ja Amy ja Nick kertovat kuinka onnelliselta vaikuttanut avioliitto vähitellen muuttui onnettomaksi sotkuksi.

Pekka Hiltunen (s. 1966)

Vilpittömästi sinun on psykologinen trilleri, joka kertoo suomalaisten naisten ystävyydestä ja taitavasti tehdyistä huijauksista. Lia on paennut keskinkertaisuutta Lontooseen. Elämä on yksinäistä. Päivisin Lia työskentelee graafikkona, illat lenkkeilee ja kulkee puistossa puhumassa patsaille. Mutta Lian elämään astuu vaara. Hän kohtaa rikoksen, joka ei jätä rauhaan. Kun hän pian sen jälkeen tapaa Marin, elämä muuttuu lopullisesti. Heistä tulee läheisiä ja Mari uskoutuu poikkeuksellisesta kyvystään. Mari työskentelee tiimissä, joka tarvittaessa ottaa oikeuden omiin käsiinsä taistellakseen kovaa poliitikkoa tai naisten hyväksikäyttöä vastaan.

AnnTyler (s. 1941) USA

Päivällinen koti-ikävän ravintolassa on Tylerin yhdeksäs romaani. Se kertoo Tullin perheestä, jonka äiti on selviytyjä, mutta kiukkuinen sellainen. Hän jää yksinhuoltajaksi, kun mies väsyy hänen ilottomaan tarkkuuteensa. Lapset kasvavat aikuisiksi, mutta kantavat jokainen yhteistä lapsuuttaan omaan kipeään tapaansa.

Rosa Liksom (s. 1958)

Everstinna on yhden yön romaani, sisäinen monologi, joka kasvaa erään ajan anatomiaksi. Kysymys on Suomesta, jossa valmistaudutaan sotaan, eletään Neuvostoliiton ja natsi-Saksan välissä ja ollaan lujasti kallellaan jälkimmäiseen, kunnes tuo liitto kaatuu. Kysymys on myös toisesta liitosta: perhehelvetistä. Kun miehellä on jääkärikoulutus, sadistinen luonne ja huono itsetunto, luonnollisen kuoleman kokeva nainen, jonka luontoa on koeteltu, on suuri selviytyjä. Kysymys on vallasta, sen ottamisesta ja siihen alistumisesta – perheessä, juuri itsenäistyneessä valtiossa ja Euroopassa.

Karin Alvtegen (s. 1965) Ruotsi

Varjo kertoo Nobel-kirjailija Axel Ragnerfeldtistä, joka on saanut kaiken mitä on ikinä toivonut. Työläisperheestä hän on ponnistanut kansakunnan kaapin päälle. Hänen maineensa on niin mahtava, ettei yksikään hänen lähipiirissään voi välttyä sen vaikutukselta. Axelin varjossa elävät viskiä naukkaileva Alice-vaimo sekä isän maineella ratsastava poika Jan-Erik petetyn vaimonsa Louisen kanssa. Yhteisvoimin he vaalivat esikuvallisen kirjailijan julkisivua – mutta sitten erään yksinäisen vanhuksen jäämistöstä löytyy Ragnerfeldteja koskevia tietoja, jotka vihjaavat synkistä salaisuuksista, petoksesta, valheista ja kuolemasta.

Liane Moriarty (s. 1966) Australia

Nainen, joka unohti -romaanin päähenkilö Alice saa kuntosalilla kovan iskun päähänsä ja kymmenen vuotta eletystä elämästä katoaa. Äkkiä Alice on kolmen ventovieraan lapsen äiti ja eroamassa rakkaasta Nickistään. Sisko ei juuri puhua pukahda hänelle ja entiset ystävät välttelevät. Peili näyttää lisänneen hänelle 10 vuotta ikää, mutta karisuttaneen kiloja. Ja kuka on tuo komistus, joka tulee Alicen kotiin johonkin sessioon? Entä kuka on Gina, jonka nimi lipsahtaa vähän jokaisen huulilta, mutta josta heti vaietaan?

Pierre Le Maitre (s.1951) Ranska

Silmukka on psykologinen trilleri. Pari päivää ennen joulua ranskalaisessa Beauvalin pikkukylässä 12-vuotias Antoine tappaa hetken raivokohtauksen vallassa tarkoittamattaan naapurin 6-vuotiaan Rémin. Hän iskee poikaa kepillä päähän, ja tämä kuolee. Kauhuissaan Antoine päätyy kätkemään uhrinsa läheiseen metsään. Kuin ihmeen kaupalla lapsuuden rikos jää piiloon. Paljastuminen kuitenkin uhkaa kerta toisensa jälkeen, kun elämä heittää Antoinen odottamattomiin tilanteisiin. Antoine ei kuitenkaan ole salaisuutensa kanssa niin yksin kuin luulee.

Anna-Liisa Ahokumpu (s.1984)

Viktor Stanislauksen 13 sinfoniaa on psykologinen esikoisromaani. Se kertoo perhostutkija Max Halmasta. Siivotessaan kuolleen äitinsä jäämistöä Rovaniemellä Max löytää harvinaisen perhosen. Hän alkaa tunnistaa perhosta ja havahtuu pohtimaan vanhempiaan. Hän päättää selvittää natsi-Saksan ilmavoimissa palvelleen isänsä kohtalon.

Silvia Avallone (s. 1884) Italia

Teräs käsittelee nuoruutta, ystävyyttä, erotiikkaa, vanhempien ja lasten suhteita, perheväkivaltaa, rikosta ja kuolemaa. Se kuvaa nuorison näköalattomuutta kuolevilla tehdaspaikkakunnilla ja arvojen menetystä yhteiskunnassa, jossa ei uskota enää muuhun kuin rahaan ja seksiin.

Tove Jansson (s.1914)

Kesäkirja kertoo kolmesta ihmisestä, jotka viettävät kesää Suomenlahden saarella: Sophia-lapsesta, hänen isästään ja isoäidistään. Ennen muuta se on kertomus hyvin vanhan naisen ja hyvin pienen tytön ystävyydestä. He elävät lähellä toisiaan, heitä ympäröi se unelma kesästä, joka tunnetaan vain täällä pohjolassa.

David Safier (s. 1966) Saksa

Huono karma alkaa päähenkilön kuolemasta. Kim jää venäläisestä avaruusasemasta pudonneen lavuaarin alle, kuolee ja syntyy uudelleen – muurahaiseksi. Hän saa kuulla keränneensä roppakaupalla huonoa karmaa, ja nyt hänen on aloitettava hyvän karman hankkiminen muurahaisen ruumiissa. Elämä muurahaiskeossa ei juuri sytytä Kimiä, mutta vastaan pullikoimisesta ei ole apua. Pian hän tapaa kohtalotoverin, kuuluisan Casanovan, ja kun nämä kaksi syntisäkkiä yhdistävät voimansa, alkaa seikkailu, jossa päähenkilöt syntyvät milloin koiran, milloin marsun ruumiiseen.

Katja Kallio (s. 1968)

Yön kantaja -romaanissa Amanda Aaltonen vapautuu vankilasta. Hän on älykäs irtolaistyttö, joka ei sopeudu varattomille naisille tarkoitettuun nöyrään elämään. Euroopan kadut kutsuvat, ja Amanda lyöttäytyy ranskalaisen kuumailmapallolentäjän matkaan. Pariisin kovat kokemukset saavat hänen tasapainonsa horjumaan, ja palattuaan hän joutuu passitetuksi Seilin saarelle parantumattomasti mielisairaana. Seilissä saaristolaiset, potilaat ja hoitajat elävät irrallaan muusta maailmasta. Mutta Amanda ei ole tullut sopeutumaan. Alkaa taistelu antautumisesta. Kun ruumiillinen vapaus viedään, ainoa vaihtoehto on kehittää salainen minä.

Eeva Turunen (s. 1983)

Neiti U:n muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa on monipuolinen ja värikäs, lukijalle haastava novellikokoelma. Kun tekstin ärsyttävyydestä pääsee yli ja kirjoitustapaan alkaa tottua, pystyy näkemään tekstin upeuden ja rikkauden.

Tapani Heinonen (s. 1955)

Kuka heilutti pesäpuuta on perhesaaga, joka kertoo kahden sukupolven tarinaa arvojen ja asenteiden muutoksesta. Samalla romaani heijastaa kuvaa modernista, mutta karusta maasta, missä ihminen voi menettää uskonsa yhteiskuntaan, rakkauteen, Jumalaan – jopa itseensä.

Joel Haahtela (s. 1972)

Elenan päähenkilö on puiston penkillä istuva, yksinäistä elämää viettävä mies. Hän huomaa nuoren ja kauniin naisen, joka kulkee päivittäin samaa reittiä puiston läpi. Pienistä palasista mies rakentaa Elenan kokonaiseksi, kuvittelee tälle elämän. Tarinan lopussa menneet menetykset ja naisen suuri merkitys paljastuvat.

Sirpa Kähkönen (s. 1964)

Jokainen lukupiiriläinen valitsee luettavakseen haluamansa Sirpa Kähkösen kirjan, joista keskustelemme.

Juha Tanttu (s. 1936)

Armi Ratian maailmassa tai joku muu Armi Ratian elämäkerta.

Riitta Jalonen (s. 1954)

Tanssikaa on omistettu edesmenneille sukulaisille. Se kertoo taakoista, jotka ovat liian raskaita kantaa ja jotka siirtyvät huomaamatta sukupolvelta toiselle. Elisabetin seitsemästä enosta kuusi on kuollut. Äiti kerää ympärilleen ihmisiä, joiden murheet ja muistot ovat yhtä kipeitä kuin hänen omansa. Kun nämä ihmiset tulevat vierailulle, kahvikuppeihin lorautetaan tilkka kirkkaasta pullosta ja kristallikruunu nostetaan eteiseen turvaan. On aika tanssia.

Pajtim Statovci (s. 1990)

Bolla Nuoret miehet rakastuvat Kosovossa sodan kauhujen kynnyksellä. Kirja kertoo menettämisestä, raakuudesta, pahuudesta, kaiken turhuudesta, kaipauksesta sekä ymmärtämättömyydestä kaikkein läheisimpiä kohtaan.

Malin Persson-Giolito (s. 1969)

Suurin kaikista Rikkaista rikkaimmat ja kaikkein herkimmät harvoin kohtaavat, paitsi Djurholmin lukiossa. Viisi teiniä ja hyvää tarkoittava opettaja. Tulos on katastrofi. Yhdeksän kuukautta myöhemmin 18-vuotias Maja Norberg astuu oikeuden eteen syytettynä lukiossa tapahtuneesta massamurhasta. Lukija seuraa oikeudenkäynnin edistymistä Majan näkökulmasta. Tyttö on omituinen. Äksy, mutta täydellisen ainutkertainen, eikä häntä tosiaan voi koko ajan rakastaa, mutta hänen päänsä sisällä viihtyy.

Saddie Jones (s. 1967)

Kotiinpaluu on kaunis ja uhkaa huokuva romaani perheistä, joissa kulissit merkitsevät enemmän kuin inhimillisyys. Vuosi 1957. Pörssimeklarin etuoikeutettu poika Lewis Aldridge, 19, on juuri vapautunut vankilasta. Lewisin kotiinpaluun myötä menneisyyden tapahtumat vuotavat esiin, ja niin perhesiteet kuin pikkukaupungin tekopyhyyskin murenevat.

Virginia Ironside (s. 1945)

Oon voimissain Kuusikymppisen Marie Sharpin ratkiriemukas päiväkirja on brittihuumoria parhaimmillaan Pokka pitää -sarjojen hengessä Räväkkä Marie päättää, että hänen iässään ihmisen ei tarvitse miellyttää muita. Hän ei ala harrastaa sukututkimusta tai opiskella italiaa, eikä liity lukupiiriin. Marie haluaa vanheta estottoman itsekkäästi - nauttia vaikka rennosti valkoviiniä ystäväporukan kanssa tai olla jopa tekemättä yhtään mitään. Mutta sitten hänen elämäänsä ilmestyy kaksi vieläkin tinkimättömämpää henkilöä.

Marko Annala (s. 1972)

Kuutio Mies katsoi lumoutuneena vaimoaan ja poikaansa. Hän oli nyt jotain enemmän kuin mies, enemmän kuin yksinäinen susi tai oman onnensa seppä. Hän oli isä. Tässä oli hänen elämänsä suurin saavutus ja tavoite samoissa kapaloissa. Poika. Isä. Tehtävä. Vuosikymmentä myöhemmin mies pitelee sylissään raivokohtauksesta toipuvaa poikaansa autiossa kodissa. Miksei mikään vanhemmuudessa vastannut hänen odotuksiaan perhe-elämän onnesta?

Seppo Jokinen (s. 1949)

Jokinen on kirjoittanut jo 26 romaania tamperelaisen komisario Sakari Koskisen työ- ja arkielämästä. Kirjat ovat syntyneet tasaista tahtia yksi vuodessa. Päähenkilön persoona elämänkäänteineen, leppoisa kerronta ja huumori saavat lukijan tarttumaan aina seuraavaan teokseen.

Lea (s. 1983) ja Santeri Pakkanen (s. 1950)

Se tapahtui meille Inkerinsuomalaisten historia on vaikenemisen historiaa. Tähän havahtuvat Santeri ja Lea Pakkanen, isä ja tytär, joille oman suvun kohtalot on arvoitus.
Herää tarve tietää, ja alkaa matka. Se vie Jäämeren rannalle Jakutiaan, jonne karkotettiin isoäiti, ja siperialaiseen Gulag-vankileirikaupunkiin, jonne päätyi isoisä. Se johdattaa Venäjän Karjalaan, mihin hengissä selvinneet inkeriläiset pääsivät sodan jälkeen, ja Pietarin alueelle, missä inkeriläiskylien tilalla seisovat venäläislähiöt. Ja oliko paluumuutto lopulta paluu vai muutto? Yhden suvun kautta hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Eeva Joenpelto (s. 1921)

Tuomari Müller, hieno mies on säälimättömän tarkkanäköinen kuvaus maailman järjettömästä ahneudesta ja suvusta, jossa isien synnit kostautuvat niin pojille kuin tyttärillekin. Eeva Joenpelto voitti romaanilla Finlandia-palkinnon 1994. Tuomari Gösta Müller on tunnetusti herrasmies, ihmisenä outo ja etäinen, mutta voimakas. Valmistuttuaan lakimieheksi tuomari Müller pestataan kotikaupunkinsa tärkeimmän pankin johtajaksi. Mutta kun hän ei suostu mukaan kunnallispoliittisiin peleihin, käy köpelösti.

Pekka Hako (s. 1957)

Voiko varjo olla kirkas Joonas Kokkosen elämäkerta, jossa perehdytään syvällisesti myös hänen sävellyksiinsä. Ajankohtainen, sillä Kokkosen syntymästä on kulunut 100 vuotta.

Timo Sandberg (s. 1946)

Elämänluukku Omaelämäkerrallisia aineksia sisältävä Elämänluukku on Timo Sandbergin neljästoista kirja. 1960-luvun metsätyö, kämppäporukan värikkäät persoonallisuudet ja yhteisön jännitteet muodostavat monisyisen taustan nuoren miehen kasvukertomukselle. Isä järjestää kuusitoistavuotiaan Harrin kesäksi pois kotinurkista, metsätöihin miehistymään. Kaverikseen ja isähahmokseen Harri saa sodassa kouliintuneen Uskon, joka opastaa nuorukaista sekä töihin että kämppäelämään. Aikuisten miesten raskaat työt ja roisit jutut ovat kova koulu, mutta vähitellen Harri saa kokea myös onnistumisia. Harri joutuu pohtimaan ystävyyden ehtoja -ja aikuistumaan lopullisesti.

Tiina Raevaara (s. 1979) on kirjailija, tiedetoimittaja, perinnöllisyystieteeseen erikoistunut biologi ja filosofian tohtori, joka kirjoittaa jännitysromaanisarjaa oman tieteensä näkökulmasta.

Kaksoiskierre on psykologinen trilleri geeniteknologian maailmasta. Tutkijan takistaan luopunut Eerika saa puhelun entiseltä väitöskirjaohjaajaltaan, joka pakottaa hänet mukaan uraauurtavaan geenitutkimusprojektiin. Eerika joutuu palaamaan Viikin kampukselle, ja samalla hänelle tarjoutuu mahdollisuus tuhota jotakin, minkä hän jätti jälkeensä laboratorioon. Jotakin, minkä paljastuminen uhkaisi myös hänen perheensä tulevaisuutta.

Polaaripyörre jatkaa kriitikkojen ylistämän Kaksoiskierteen aloittamaa jännitysromaanisarjaa. Eerika tyttärineen on paennut menneisyyttä maailman laidalle. Hän työskentelee merentutkimusapulaisena alueella, jonka jäätiköiden liepeillä huhutaan liikkuvan tunnuksettomia sotalaivoja. Pian Arktiksen sulavasta ikiroudasta paljastuu jotakin, mikä uhkaa paitsi Eerikan ja hänen läheistensä turvallisuutta myös ihmiskunnan tulevaisuutta.

Tommi Kinnunen (s. 1973)

Ei kertonut katuvansa on vaellusromaani viidestä naisesta, joita näyttää yhdistävän vain sama väistämätön kohtalo: paluu sodasta halveksittuina hylkiöinä. Alkukesällä 1945 naiset lähtevät norjalaiselta vankileiriltä kotimatkalle läpi poltetun Lapin. Naiset eivät kysele toisiltaan, miksi lähtivät saksalaisten matkaan. Kaikki eivät ymmärrä sitä itsekään. Toinen maailmansota on loppumassa, ja se mikä oli hyväksyttyä vielä eilen, on tänään muuttunut taas kielletyksi. Romaani kääntää katseen suomalaisnaisiin, jotka työskentelivät saksalaisten joukoissa Lapin sodan aikana, kuka mistäkin syystä. Työn ja rahan, seikkailun tai sattuman.

Anneli Kanto (s. 1950)

Rottien pyhimys on vaatinut kirjailijalta syvällistä perehtymistä keskiajan historiaan, uskontoon, kirkkomaalauksiin, arjen tapoihin sekä mielikuvitusta, jonka avulla kirjailija on tämän tiedon päälle rakentanut tarttuvan tarinan siitä, miten Hattulan Pyhän Ristin kirkko sai maalaukset. Keitä olivat maalarit, jotka koristivat Suomen keskiaikaisia kirkkoja pyhimysten ja Raamatun kertomusten kuvin? Miten he maalasivat, mitä he tavoittelivat, mitä ajattelivat? Hattulan kirkon maalaaminen on valtava urakka. Jotta työ valmistuisi ajoissa, maalareiden on pakko pestata ryhmäänsä omituisena pidetty tyttö, Pelliina, koska hän osaa piirtää. Kirkko, työtoveruus ja kesä mullistavat kaikkien elämän.

Indrek Hargla (s. 1970) Viro

Apteekkari Melchior-sarja sijoittuu 1400-luvun Tallinnaan. Vielä rakenteilla olevan kaupungin siluettia hallitsee Toompean linnoitus. Saksalainen ritarikunta on juuri karkottanut ryöstelevät vitaaliveljet Itämereltä, ja kasvavassa kaupungissa vilisee kauppiaita, sotilaita, kirkonrakentajia, dominikaanimunkkeja ja maallikkoveljiä, raatimiehiä ja maankiertäjiä.

Ritva Hellsten (s. 1951)

Raija Ritva Hellsten piirtää uudessa romaanissaan tarkkanäköisen kuvan kirjailijasisarensa, tulipalossa kuolleen Raija Siekkisen viimeisistä vaiheista. Kirja kertoo kamppailusta kirjailijankutsumuksen ja arjen vaikeuksien, elämänhalun ja kuoleman aavistelun välillä. Teos kuvaa, miten lahjakas ihminen pitää loppuun asti kiinni taiteestaan ja unelmistaan, joita kipeät lapsuudenkokemukset ja pettymykset ihmissuhteissa ovat koetelleet.

Minna Rytisalo (s. 1974)

Rouva C. kuvaa erään avioliiton tarinan ja näyttää, millaisista silmuista puhkeaa se Minna Canth, jonka me tunnemme. Piian ja pumpulikauppiaan tytär päätyy naimisiin opettajansa kanssa ja huomaa olevansa aina raskaana. Perhe kasvaa, mutta samalla kasvaa halu tehdä kodin ulkopuolella paljon enemmän. Rouva C. on rakkaustarina ja ystävyyden kuvaus. Romaani on voimakas, kaunokirjallinen kannanotto tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta.

Yoko Ogawa (s. 1962) Japani

Professori ja talaudenhoitaja kertoo entisestä matematiikan professorista, jonka muisti ulottuu vain 80 minuutin päähän, hänen talouttaan hoitavasta nuoresta naisesta ja naisen 10-vuotiaasta pojasta. Aluksi yhteiselämä tuntuu hankalalta ja toisten tavat vaikeilta hyväksyä, mutta yllättäen erikoinen kolmikko löytää yhteisen nimittäjän baseballista ja salaisuudet alkavat selvitä. Kuka on nainen professorin keräilykorttilaatikon pohjalta löytyneessä valokuvassa? Mikä taloudenhoitajan elämän miehiä vaivaa? Voiko rakastaa ihmistä, jota ei muista? Mistä numerot tulevat?

Brit Bennett (s. 1990) USA

Mikä meidät erottaa on romaani identtisistä kaksosista, joista toinen elää mustana ja toinen valkoisena. Kirjailija esittää kysymyksistä kaikkein olennaisimman: kuinka minusta tulee minä? Romaani näyttää, miten valheesta tulee totta, kun ihminen teeskentelee tarpeeksi kauan.

Albert Camus (s. 1913) Ranska

Sivullinen on intensiivinen mestariteos ja eurooppalaisen kirjallisuuden ajaton helmi. Se kertoo nuoresta algerianranskalaisesta miehestä, vaatimattomasta konttoristista, joka onnettoman sattuman seurauksena tulee tappaneeksi miehen.

Ann-Christine Antell (s. 1974)

Puuvillatehtaan varjossa aloittaa Turkuun sijoittuvan historiallisen trilogian. Se kuvaa itsenäisen leskirouvan elämää aikana, jona säätyläisyhteiskunta natisee teollistumisen myötä liitoksissaan, työväenliike nousee ja naiset vaativat Canthin hengessä tasa-arvoa.

Suvi Vaarla (s. 1975)

Westend on sukupolviromaani suomalaisen yhteiskunnan muutoksesta, hajoavasta perheestä ja ystävyydestä. Samalla se on kuvaus talouskasvun mahdista ja yhden aikakauden lopusta.

Anu Kantola (s. 1964) & työryhmä

Kahdeksan kuplan Suomi kuvaa talouden murrosten silmässä elävien ihmisten kokemuksia itsestään ja yhteiskunnasta: sitä, mitä he odottavat itseltään ja toisiltaan. Millaista tarinaa suomalaiset kertovat itsestään, ja millaisia tunteita tarinaan liittyy? Kuulemmeko ja ymmärrämmekö toistemme tarinoita?

Pierre Lemaitre (s. 1951) Ranska

Kyykäärme Mathilde Perrin on 63-vuotias leski – ja palkkamurhaaja. Kolmekymmentä vuotta hän on kylmähermoisesti toteuttanut salaisin koodein saamiaan toimintakäskyjä. Johtolankoja jättämättä ja epäilyksiä herättämättä.
Viime aikoina Mathilden toiminta on kuitenkin ollut kaikkea muuta kuin ammattimaista. Hän sekoittaa ohjeet, unohtaa hävittää murha-aseen, tappaa väärän henkilön… Väärinkäsitykset, virheet ja epäonnistumiset herättävät huolta Mathilden toimeksiantajissa.Pitäisikö hänestä hankkiutua eroon ennen kuin on liian myöhäistä? Kyykäärme on samaan aikaan sekä julma että humoristinen rikosromaani Lemaitren herkullisen omintakeiseen tyyliin.

Maritta Lintunen (s. 1961)

Ovisilmä Tarkkasilmäinen novellisti paljastaa kipupisteet ja pakottaa tirkistelijän kohtaamaan itsensä. Valikoima on tekijän loistava uusi aluevaltaus.
Vanhuksen kauhun hetkistä alkaa irvokkaan todellinen piinaviikko. Ovisilmä vangitsee naapurin, tirkistelystä tulee pakkomielle. Menestyjän kujanjuoksua kiihdyttää muistojen kipeys. Pinnistelevät pikkusisarukset, poissaolevan äidin kotimiehet. Maritta Lintusen novellien ihmiset eivät hellitä. He sinnittelevät, esittävät rohkeaa ja jatkavat kujanjuoksua. Tarkkasilmäinen novellisti on löytänyt kipupisteet: lapsuuden traumat, kuvitellut ja todelliset uhkat ja pelot, ihmisen yksinäisyyden. Dramaattisista vastakkainasetteluista syntyy provosoivia novelleja, joissa lämmin huumori ja osuva ironia toimivat vastavoimina.

Ben MacIntyre (s. 1963) Britannia

Agentti Sonja. Tosielämän trillerien mestari kertoo 1900-luvun pelottomimmasta naisvakoojasta. Oxfordin lähettyvillä asui elegantti nainen vuonna 1942. Hän vaikutti tavalliselta perheenäidiltä, mutta oli vannoutunut kommunisti ja korkea-arvoinen neuvostovakooja. Koodinimi Sonjan tehtävä oli varastaa Britannian ydinasesalaisuudet. Agentti Sonja on tosielämän jännityskertomus Ursula Kuczinskistä. Vakoojana hän oli mukana Hitlerin salamurhajuonessa, rakensi pommeja ja vakoili Mantšuriassa. Hänen
kannoillaan olivat natsit, kiinalaiset, japanilaiset, FBI ja MI6. Päiväkirjojen, kirjeiden ja arkistolöytöjen avulla MacIntyre luo kuvan vaarallisesta naisesta,
joka viritti kylmän sodan sytytyslangan.

Terhi Kokkonen (s. 1974)

Rajamaa Karo ja Risto ovat hoitaneet kireää liittoaan Lapin-lomalla. Paluumatkalla he joutuvat auto-onnettomuuteen ja jäävät seudun ainoaan majapaikkaan, Arctic Mirageen, toipumaan. Pysähtyneessä ympäristössä Karo alkaa epäillä omaa muistiaan ja tekee kaikkensa päästäkseen lumen kapaloimasta lomakylästä kotiin. Risto sen sijaan alkaa oudosti viihtyä luksusresortissa ja kieltäytyy lähtemästä. Rajamaa on vahvatunnelmainen, psykologinen romaani ihmisistä poikkeusolosuhteissa. Se pitää lukijan pihtiotteessaan ja lähettää kylmiä väreitä sivu toisensa jälkeen.

Ulla-Lena Lundberg (s. 1947)

Jää on tarina saaristoseurakuntaan saapuvasta papista, hänen perheestään ja
kirkkosaarta ympäröivien kylien ihmisistä - ikiaikaisista salaisuuksista, joita meri ja jää
kyläläisten hartioille uskovat.

Liane Moriarty (s. 1966) Australia

Omena ei kauas putoa Kaikki kadehtivat Stania ja Joyta. Heillä on maineikas
tennisakatemia, neljä aikuista lasta ja edessä kultaiset vuodet. Miksi he siis ovat onnettomia? Lapset menestyvät, ainakin melkein: on rahaa joskaan ei rakkautta, on uraa jos ei onnea. Eräänä iltana tuntematon mukiloitu tyttö ilmestyy vanhempien talolle, ja
kaikkien elämä mullistuu. Ja Joy-äiti oudosti katoaa. Sisarukset näkevät vanhempiensa suhteen ja koko sukuhistoriansa nyt uusin, pelokkain silmin.

Tommi Kinnunen (s. 1973)

Pimeät kuut Eletään vuotta 1947, kun kuusissakymmenissä oleva Elna Suorajärvi saa opettajan paikan syrjäiseltä Niemen koululta, läheltä Neuvostoliiton rajaa. Mikään ei ole niin kuin pitäisi: koulurakennus paljastuu saksalaisilta unohtuneeksi parakiksi ja sairaus
runtelee elimistöä. Siskostaan Sallista on muistona katkerat riidat ja iskut ohimossa. Elna tarttuu kuitenkin toimeen, sillä opettaa hän osaa, vaikka joidenkin mukaan hankala onkin.

Elisabet Aho (s. 1954)

Sydänkuun aamu on tarina monimutkaisista suhteista, naisten välisestä kamppailusta ja mustasukkaisuuden turmelevasta voimasta. Laurin äiti on aina ollut voimakas hahmo tämän elämässä, minkä hänen kumppaninsa huomaavat liiankin hyvin. Dominoiva Marleena-äiti haluaa päättää kaikista poikansa asioista, mukaan lukien parisuhteista.Laurin viimeisin kumppani Anna ei kuitenkaan ole lähtemässä minnekään ja odottaa pian lasta Laurille.

Khaled Hosseini (s. 1965) Afganistan

Leijapoika kertoo ystävyydestä, petoksesta ja sovituksesta myllerrysten Afganistanissa. Amir, mahtimiehen poika, ja Hassan, köyhän palvelijan poika, ovat erottamattomat ystävykset leikkiessään Kabulin kujilla. Sitten leijanlennätyskilpailussa tapahtuu petos, joka erottaa pojat toisistaan. Vuosien jälkeen Yhdysvaltoihin paennut Amir palaa talibanien