Lukupiirin kirjoja

Kyung-sook Shin (s. 1963) Etelä-Korea

Pidä huolta äidistä on riipaisevan kaunis teos rakkaudesta ja sukupolvien välisistä eroista. So-Nyo, 69-vuotias neljän lapsen äiti, katoaa eräänä iltapäivänä ihmisjoukkoon Soulin metroasemalla. Perhe ryhtyy jäljittämään johtolankoja, jotka veisivät äidin luokse. Samalla he pohtivat suhdettaan naiseen, jota he ovat pitäneet äitinä tai vaimona. He alentuvat syytöksiin ja toisaalta tukevat toisiaan katumuksen, surun ja pelon keskellä.

Anthony Doerr (s. 1973) USA

Kaikki se valo, jota emme näe on kirjailijan läpimurtoteos. Saksalainen Werner asuu orpokodissa ja kuuntelee öisin ranskankielisiä radiolähetyksiä. Sokea Marie-Laure elää isänsä, Pariisin luonnontieteellisen museon lukkosepän, kanssa. Sota syttyy. Werner sijoitetaan radiolähetyksiä vakoilevaan SS-yksikköön, ja Marie-Laure pakenee Bretagneen, Saint-Malon kaupunkiin. Mukanaan hänellä on salaperäinen, mahdollisesti kirottu, jalokivi. Vuosi vuodelta Wernerin ja Marie-Lauren polut lähenevät toisiaan.

Hannu Väisänen (s. 1951)

Toiset kengät on kuvaus Anteron nuoruusvuosista – kaivattua jatkoa kiitetylle omaelämäkerralliselle esikoisromaanille Vanikan palat. Anteron perhe muuttaa Oulun kasarmilta tavalliselle omakotialueelle. Isä laatii perheelle kymmenen käskyä ja veljekset totuttelevat elämään maailmassa, jossa kaikki eivät kuulu sotilasperheisiin. Talvi-iltoina pojat makaavat rinnakkain lumihangessa tuijottamassa ikkunan läpi naapurin televisiota.

Miika Nousiainen (s. 1973)

Juurihoito on romaani Pekka Kirnuvaarasta, jolla on epätavallinen sukunimi. Niin epätavallinen, että kaikki sen kantajat ovat jotain sukua toisilleen. Pekalla on myös hammasvaivoja. Hammaslääkäri Esko Kirnuvaara on hänen veljensä – isoveli, jota jo keski-ikään itsekin ehtinyt Pekka ei tiennyt olevan edes olemassa. Esko on jäyhä ja yksinäinen mies, joka elää ammatilleen; aivan eri puuta kuin Pekka, mutta niin vain epätodennäköisestä kohtaamisesta syntyy vähitellen aito ystävyys ja veljesrakkaus. Kun vauhtiin on päästy, Esko ja Pekka alkavat ottaa selvää myös isänsä myöhemmistä vaiheista, jotka osoittautuvat melkoiseksi seikkailuksi ympäri maailman.

Marja Toivio (s. 1955)

Lastani et tapaa on yhteiskunnallinen ja realistinen romaani. Asianajaja Katariina Elosalo hoitaa empaattisesti ihmisten asioita. Hänen leipäpuutaan ovat hankalat avioerot, huostaanotot, lähestymiskiellot ja pahoinpitelyt. Omasta elämästään hänen on vaikea saada otetta. Seurustelu varatun miehen kanssa tökkii ja häirikkö kiusaa sähköposteilla. Taustalla jäytävät vanhempien mysteeriksi jäänyt avioero ja isän kuolema. Apua löytyy yllättävältä suunnalta. Teini-ikäinen goottityttö Veera ei ole kummoisia eväitä matkalleen saanut, mutta kun tiet Katariinan kanssa kohtaavat, tunnelin päässä alkaa näkyä valoa.

Kari Hotakainen (s. 1957)

Henkireikä on romaani väkivallasta, rikoksesta ja lähimmäisyydestä. Rikosylikomisario liittyy sekakuoroon ja toivoo, että uusi harrastus vie ajatukset pois työasioista. Toisin käy. Sillä samassa kuorossa laulavat myös suntio ja parturikampaaja, joita riivaavat taloudellinen ahdinko ja rakkauden hiipuminen, ja joita siksi yhdistää synkkien salaisuuksien vyyhti. Henkireikä on romaani rakkauden ja vihan töistä.  Se on hauska ja kipeän traaginen romaani rikoksen anatomiasta, siitä mitä emme kenties tee, mutta jota suunnittelemme.

Minna Rytisalo (s. 1974)

Lempi on kertomus nuoresta, vilpittömästä rakkaudesta, mutta myös kateudesta, vihasta ja katumuksesta. Lempi, nuori kauppiaan tytär muuttaa rakkauden perässä syrjäkylään maatilalle. Käydään Lapin sotaa, johon mies Viljami pian lähtee. Lempi jää aputyttö Ellin kanssa hoitamaan tilaa. Lempi ottaa ottopojan ja pian huomaa myös odottavansa Viljamin lasta. Sodan ylettyessä pikkukylään ja kyläläisten lähtiessä pakosalle Lempi katoaa.

Paul Auster (s. 1947) USA

Sattumuksia Brooklynissa on Nathanista kertova selviytymistarina. Vetäytyessään odottamaan kuolemaa, Nathan kirjoittaa muistiin ihmisille sattuneita ihmeellisiä tapahtumia, joista hän aikoo koota Ihmiselämän mielettömyyden kirjan. Mutta pian Nathan kohtaa itsekin ihmeellisiä sattumuksia. Kaikki alkaa, kun hän törmää sisarenpoikaansa Tomiin, jonka elämä on suistunut raiteiltaan. Tomin kautta Nathan tutustuu verrattomaan Harry Brightmaniin. Seuraavaksi joukkoon tupsahtaa pieni sukulaistyttö, joka ei suostu puhumaan. Nathanin ympärille kertyy vähitellen monilukuinen rakastava perhe, ja erakoitumisen sijaan hän onkin elämässä kiinni tiukemmin kuin koskaan ennen.

Heidi Köngäs (s. 1954)

Hertta Kuusinen on 35-vuotias vapautuessaan vankilasta keväällä 1939, nälkäinen ja täynnä tahtoa. Poika Juri on jäänyt Moskovaan, samoin nuoruus. Hertta tutustuu komeaan Yrjö Leinoon, ja rakastuu päätä pahkaa. Salamarakkaudesta alkanut suhde muuttuu palavan poliittiseksi liitoksi. Talvisodan Hertta ja Leino piileskelevät maan alla ja joutuvat jatkosodan aikana turvasäilöön. Rauhan tultua koittaa kommunistiparin loiston aika. Leinosta tulee ministeri ja Hertasta maan tunnetuin naispoliitikko. Hertta on valmis antamaan aatteelle koko elämänsä, mutta mihin Leino on valmis? Kenen puolella hän on?

Jean-Paul Didierlaurent (s. 1962) Ranska

Lukija aamujunassa kertoo Guylain nimisestä miehestä, joka tuhoaa työkseen myymättä jääneitä kirjoja. Hän pelastaa työpäivän päätteeksi ne muutamat irtonaiset kirjansivut, jotka ovat jääneet koneen pohjalle. Aamuisin Guylain lukee sivuja ääneen junassa, jossa hänellä on oma ihailijakuntansa. Guylain löytää junanpenkiltä, muistitikun. Se sisältää otteita ostoskeskuksen vessassa työskentelevän Julien päiväkirjasta. Guylain vaihtaa yksittäiset kirjansivut päiväkirjamerkintöihin, joiden ilosanomaa hän jakaa junassa kaikille, jotka jaksavat kuunnella. Pikkuhiljaa Guylain ihastuu päiväkirjan erikoislaatuiseen tyttöön, jota ei ole koskaan nähnyt, ja hänen päähänsä iskostuu hullu ajatus tytön löytämisestä.

Gillian Flynn (s. 1971) USA

Kiltti tyttö kertoo tarinan Amy ja Nick Dunnen avioliitosta. Juuri ennen avioparin viidettä hääpäivää Amy katoaa, ja hänen miestään Nickiä aletaan epäillä murhasta. Flynnin kirjassa avioliiton molemmat osapuolet saavat äänen, ja Amy ja Nick kertovat kuinka onnelliselta vaikuttanut avioliitto vähitellen muuttui onnettomaksi sotkuksi.

Pekka Hiltunen (s. 1966)

Vilpittömästi sinun on psykologinen trilleri, joka kertoo suomalaisten naisten ystävyydestä ja taitavasti tehdyistä huijauksista. Lia on paennut keskinkertaisuutta Lontooseen. Elämä on yksinäistä. Päivisin Lia työskentelee graafikkona, illat lenkkeilee ja kulkee puistossa puhumassa patsaille. Mutta Lian elämään astuu vaara. Hän kohtaa rikoksen, joka ei jätä rauhaan. Kun hän pian sen jälkeen tapaa Marin, elämä muuttuu lopullisesti. Heistä tulee läheisiä ja Mari uskoutuu poikkeuksellisesta kyvystään. Mari työskentelee tiimissä, joka tarvittaessa ottaa oikeuden omiin käsiinsä taistellakseen kovaa poliitikkoa tai naisten hyväksikäyttöä vastaan.

AnnTyler (s. 1941) USA

Päivällinen koti-ikävän ravintolassa on Tylerin yhdeksäs romaani. Se kertoo Tullin perheestä, jonka äiti on selviytyjä, mutta kiukkuinen sellainen. Hän jää yksinhuoltajaksi, kun mies väsyy hänen ilottomaan tarkkuuteensa. Lapset kasvavat aikuisiksi, mutta kantavat jokainen yhteistä lapsuuttaan omaan kipeään tapaansa.

Rosa Liksom (s. 1958)

Everstinna on yhden yön romaani, sisäinen monologi, joka kasvaa erään ajan anatomiaksi. Kysymys on Suomesta, jossa valmistaudutaan sotaan, eletään Neuvostoliiton ja natsi-Saksan välissä ja ollaan lujasti kallellaan jälkimmäiseen, kunnes tuo liitto kaatuu. Kysymys on myös toisesta liitosta: perhehelvetistä. Kun miehellä on jääkärikoulutus, sadistinen luonne ja huono itsetunto, luonnollisen kuoleman kokeva nainen, jonka luontoa on koeteltu, on suuri selviytyjä. Kysymys on vallasta, sen ottamisesta ja siihen alistumisesta – perheessä, juuri itsenäistyneessä valtiossa ja Euroopassa.

Karin Alvtegen (s. 1965) Ruotsi

Varjo kertoo Nobel-kirjailija Axel Ragnerfeldtistä, joka on saanut kaiken mitä on ikinä toivonut. Työläisperheestä hän on ponnistanut kansakunnan kaapin päälle. Hänen maineensa on niin mahtava, ettei yksikään hänen lähipiirissään voi välttyä sen vaikutukselta. Axelin varjossa elävät viskiä naukkaileva Alice-vaimo sekä isän maineella ratsastava poika Jan-Erik petetyn vaimonsa Louisen kanssa. Yhteisvoimin he vaalivat esikuvallisen kirjailijan julkisivua – mutta sitten erään yksinäisen vanhuksen jäämistöstä löytyy Ragnerfeldteja koskevia tietoja, jotka vihjaavat synkistä salaisuuksista, petoksesta, valheista ja kuolemasta.

Liane Moriarty (s. 1966) Australia

Nainen, joka unohti -romaanin päähenkilö Alice saa kuntosalilla kovan iskun päähänsä ja kymmenen vuotta eletystä elämästä katoaa. Äkkiä Alice on kolmen ventovieraan lapsen äiti ja eroamassa rakkaasta Nickistään. Sisko ei juuri puhua pukahda hänelle ja entiset ystävät välttelevät. Peili näyttää lisänneen hänelle 10 vuotta ikää, mutta karisuttaneen kiloja. Ja kuka on tuo komistus, joka tulee Alicen kotiin johonkin sessioon? Entä kuka on Gina, jonka nimi lipsahtaa vähän jokaisen huulilta, mutta josta heti vaietaan?

Pierre Le Maitre (s.1951) Ranska

Silmukka on psykologinen trilleri. Pari päivää ennen joulua ranskalaisessa Beauvalin pikkukylässä 12-vuotias Antoine tappaa hetken raivokohtauksen vallassa tarkoittamattaan naapurin 6-vuotiaan Rémin. Hän iskee poikaa kepillä päähän, ja tämä kuolee. Kauhuissaan Antoine päätyy kätkemään uhrinsa läheiseen metsään. Kuin ihmeen kaupalla lapsuuden rikos jää piiloon. Paljastuminen kuitenkin uhkaa kerta toisensa jälkeen, kun elämä heittää Antoinen odottamattomiin tilanteisiin. Antoine ei kuitenkaan ole salaisuutensa kanssa niin yksin kuin luulee.

Anna-Liisa Ahokumpu (s.1984)

Viktor Stanislauksen 13 sinfoniaa on psykologinen esikoisromaani. Se kertoo perhostutkija Max Halmasta. Siivotessaan kuolleen äitinsä jäämistöä Rovaniemellä Max löytää harvinaisen perhosen. Hän alkaa tunnistaa perhosta ja havahtuu pohtimaan vanhempiaan. Hän päättää selvittää natsi-Saksan ilmavoimissa palvelleen isänsä kohtalon.

Silvia Avallone (s. 1884) Italia

Teräs käsittelee nuoruutta, ystävyyttä, erotiikkaa, vanhempien ja lasten suhteita, perheväkivaltaa, rikosta ja kuolemaa. Se kuvaa nuorison näköalattomuutta kuolevilla tehdaspaikkakunnilla ja arvojen menetystä yhteiskunnassa, jossa ei uskota enää muuhun kuin rahaan ja seksiin.

Tove Jansson (s.1914)

Kesäkirja kertoo kolmesta ihmisestä, jotka viettävät kesää Suomenlahden saarella: Sophia-lapsesta, hänen isästään ja isoäidistään. Ennen muuta se on kertomus hyvin vanhan naisen ja hyvin pienen tytön ystävyydestä. He elävät lähellä toisiaan, heitä ympäröi se unelma kesästä, joka tunnetaan vain täällä pohjolassa.

David Safier (s. 1966) Saksa

Huono karma alkaa päähenkilön kuolemasta. Kim jää venäläisestä avaruusasemasta pudonneen lavuaarin alle, kuolee ja syntyy uudelleen – muurahaiseksi. Hän saa kuulla keränneensä roppakaupalla huonoa karmaa, ja nyt hänen on aloitettava hyvän karman hankkiminen muurahaisen ruumiissa. Elämä muurahaiskeossa ei juuri sytytä Kimiä, mutta vastaan pullikoimisesta ei ole apua. Pian hän tapaa kohtalotoverin, kuuluisan Casanovan, ja kun nämä kaksi syntisäkkiä yhdistävät voimansa, alkaa seikkailu, jossa päähenkilöt syntyvät milloin koiran, milloin marsun ruumiiseen.

Katja Kallio (s. 1968)

Yön kantaja -romaanissa Amanda Aaltonen vapautuu vankilasta. Hän on älykäs irtolaistyttö, joka ei sopeudu varattomille naisille tarkoitettuun nöyrään elämään. Euroopan kadut kutsuvat, ja Amanda lyöttäytyy ranskalaisen kuumailmapallolentäjän matkaan. Pariisin kovat kokemukset saavat hänen tasapainonsa horjumaan, ja palattuaan hän joutuu passitetuksi Seilin saarelle parantumattomasti mielisairaana. Seilissä saaristolaiset, potilaat ja hoitajat elävät irrallaan muusta maailmasta. Mutta Amanda ei ole tullut sopeutumaan. Alkaa taistelu antautumisesta. Kun ruumiillinen vapaus viedään, ainoa vaihtoehto on kehittää salainen minä.

Eeva Turunen (s. 1983)

Neiti U:n muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa on monipuolinen ja värikäs, lukijalle haastava novellikokoelma. Kun tekstin ärsyttävyydestä pääsee yli ja kirjoitustapaan alkaa tottua, pystyy näkemään tekstin upeuden ja rikkauden.

Tapani Heinonen (s. 1955)

Kuka heilutti pesäpuuta on perhesaaga, joka kertoo kahden sukupolven tarinaa arvojen ja asenteiden muutoksesta. Samalla romaani heijastaa kuvaa modernista, mutta karusta maasta, missä ihminen voi menettää uskonsa yhteiskuntaan, rakkauteen, Jumalaan – jopa itseensä.

Joel Haahtela (s. 1972)

Elenan päähenkilö on puiston penkillä istuva, yksinäistä elämää viettävä mies. Hän huomaa nuoren ja kauniin naisen, joka kulkee päivittäin samaa reittiä puiston läpi. Pienistä palasista mies rakentaa Elenan kokonaiseksi, kuvittelee tälle elämän. Tarinan lopussa menneet menetykset ja naisen suuri merkitys paljastuvat.

Sirpa Kähkönen (s. 1964)

Jokainen lukupiiriläinen valitsee luettavakseen haluamansa Sirpa Kähkösen kirjan, joista keskustelemme.